ΑΡΘΡΟ Προέδρου Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. – Το μισάνοιχτο επάγγελμα του Μηχανικού και το ΤΕΕ

Με αφορμή τη συνεχιζόμενη συζήτηση περί ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων και αναφορικά με το επάγγελμα του μηχανικού, παρατηρούμε ότι η Κυβέρνηση επικεντρώνεται μόνο στην κατάργηση των ελαχίστων αμοιβών βλέποντας το δέντρο και χάνοντας το δάσος, δεδομένου ότι οι αμοιβές αποτελούν μία μόνο παράμετρο του “κλειστού” του επαγγέλματος.

Ο ν.3919/2011, όπως τελικώς ψηφίστηκε, εφαρμόζεται ελάχιστα έως καθόλου από τις υπηρεσίες του κράτους και ουσιαστικά έγινε περισσότερο για να ριχθεί στάχτη στα μάτια της τρόικας.

Οι ουσιώδεις παράμετροι που σχετίζονται άμεσα με το άνοιγμα του επαγγέλματος του μηχανικού στην Ελλάδα, και οι οποίες δεν έτυχαν της δέουσας προσοχής από την τέως ηγεσία του αρμοδίου Υπουργείου μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

  • Στην Ελλάδα η επαγγελματική δραστηριότητα των μηχανικών ρυθμίζεται ακόμα από το απαρχαιωμένο νομοθετικό καθεστώς του 1930, το οποίο είχε θεσπιστεί όταν ακόμα δεν υφίσταντο Τ.Ε.Ι και πτυχιούχοι μηχανικοί.
  • Το απαρχαιωμένο αυτό καθεστώς δίνει υπερβολικά επαγγελματικά δικαιώματα στους μηχανικούς Πανεπιστημίου (ειδικά στους πολιτικούς μηχανικούς), ακόμα και δικαιώματα τα οποία δε δικαιολογούνται από το γνωστικό αντικείμενο των σπουδών τους. (Σχετική Μελέτη Κ.Ε.Π.Ε Φεβρουάριος 2001.)

Το νομοθετικό αυτό καθεστώς των προνομίων και υπερβολικών δικαιωμάτων υπέρ των μηχανικών Πανεπιστημίου δεν έχει ακόμα τροποποιηθεί, παρόλο που δημιουργήθηκαν (όπως και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες)σχολές μηχανικών στα Τ.Ε.Ι, με σύγχρονες ειδικότητες συναφείς όμως ως προς τις ολιστικές υπάρχουσες του Ε.Μ.Π.

Η κατοχύρωση των δικαιωμάτων των μηχανικών Τ.Ε.Ι καθυστερεί αδικαιολόγητα επί 28 χρόνια, επειδή το Τ.Ε.Ε παρεμβαίνει συνεχώς με αθέμιτους τρόπους, αξιοποιώντας την επιρροή που διαθέτει εντός της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης και την πολιτική ατολμία των συναρμόδιων Υπουργείων.

Το Τ.Ε.Ε παρεμβαίνει με κάθε τρόπο για τη διατήρηση σε ισχύ του απαρχαιωμένου νομοθετικού πλαισίου τεχνικών έργων και δικαιωμάτων, το οποίο εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μελών του.

Η σύγκρουση συμφερόντων στο Ν.Π.Δ.Δ–Τ.Ε.Ε, λόγω του διττού του ρόλου ως επαγγελματική ένωση μηχανικών Πανεπιστημίου και ως «Τεχνικού συμβούλου του Κράτους» έχει ως αποτέλεσμα το ίδιο να καταχράται το δεύτερο αυτό ρόλο για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μελών του, εξασφαλίζοντας για τα μέλη του πλήθος προνομίων έναντι των ανταγωνιστών τους, μηχανικών των Τ.Ε.Ι.

Χαρακτηριστικό δείγμα της επιρροής του ακόμη και στον Κυβερνητικό μηχανισμό είναι η φωτογραφική τροπολογία του Υπουργού-μέλους Τ.Ε.Ε κ. Ν. Σηφουνάκη με την οποία όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων θα περνάνε υποχρεωτικά από το ηλεκτρονικό σύστημα του Τ.Ε.Ε και την έγκριση του πρόεδρου του (!) και όλα τα τοπογραφικά διαγράμματα θα είναι εξαρτημένα από το κρατικό σύστημα συντεταγμένων ακόμη και για εντός σχεδίου ακίνητα, εκτοξεύοντας εν καιρό κρίσης, το κόστος των μεταβιβάσεων σε βάρος του Έλληνα πολίτη και προκαλώντας χάος στην αγορά!

Επίσης το Τ.Ε.Ε λαμβάνει παράνομες κρατικές ενισχύσεις, μέσω ειδικών φόρων και υποχρεωτικών εισφορών (π.χ. 2% από κάθε είδους μελέτες και επιβλέψεις) οι οποίες του επιτρέπουν να έχει σημαντικότατους πόρους για την εξυπηρέτηση των αθέμιτων σκοπών του.

Για την ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς των υπηρεσιών μηχανικών απαιτείται να θεσπιστούν επαγγελματικά δικαιώματα για τους μηχανικούς Πανεπιστημίου και Τ.Ε.Ι τα οποία θα αντιστοιχούν επακριβώς στο γνωστικό αντικείμενο των σπουδών για κάθε ειδικότητα.

Επιπρόσθετα επιβάλλεται η παύση των παράνομων κρατικών ενισχύσεων υπέρ του Τ.Ε.Ε, καθώς και η θέσπιση ενός ενιαίου ανεξάρτητου φορέα (χωριστού από το Τ.Ε.Ε) ο οποίος θα έχει το ρόλο του τεχνικού συμβούλου του κράτους και ο οποίος θα ασκεί ρυθμιστικές αρμοδιότητες επί της αγοράς υπηρεσιών μηχανικού.

Τα παραπάνω θα πρέπει οπωσδήποτε να συνοδευτούν με ενέργειες προς την πιστοποίηση των επαγγελματικών δραστηριοτήτων, την ποιοτική αναβάθμιση του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις υπηρεσίες του μηχανικού και τις προδιαγραφές των μελετών, αυστηρές διαδικασίες ελέγχου από την πολιτεία όπως συμβαίνει σε όλα τα σύγχρονα κράτη.

Το άρθρο 7 του ν.3919/2011 περί κλειστών επαγγελμάτων χρειάζεται τροποποίηση διότι, όπως ψηφίστηκε:

  • διασφαλίζει μόνο τα έσοδα του Τ.Ε.Ε από εισφορές παρότι αυτές είναι αντίθετες και με το ευρωπαϊκό δίκαιο.
  • παρέχει την δυνατότητα στο Τ.Ε.Ε να ελέγχει τις «ασυνήθιστα χαμηλές προσφορές» και να διώκει πειθαρχικά τα μέλη του- ελεύθερους επαγγελματίες.
  • διασώζει το ηλεκτρονικό σύστημα αμοιβών, του μιας και αναλαμβάνει τον έλεγχο των συμβάσεων και διαυτού του τρόπου αποκλείει μηχανικούς Τ.Ε.Ι από το επάγγελμα.

Δυστυχώς ανατίθενται όλες αυτές οι αρμοδιότητες στο Τ.Ε.Ε από το Κράτος, παρότι έχει καταδικαστεί (Δεκέμβριο του 2010) από την Επιτροπή Ανταγωνισμού επειδή παράνομα και χωρίς να έχει σχετική αρμοδιότητα, το υποκατέστησε και τριπλασίασε σχεδόν τις ελάχιστες αμοιβές μηχανικού σε βάρος των ελλήνων πολιτών με την ανοχή της τότε πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (κ. Σουφλιάς) που υποτίθεται ότι το επόπτευε! Ελλάς το μεγαλείο σου…

 

(Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ”Κόσμος του Επενδυτή” το Σάββατο 10 Νοεμβρίου)

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.